Вона і балетна група цього колективу нещодавно підготувала заяву до Закарпатської обласної прокуратури такого змісту: «В Закарпатській обласній філармонії, при якій працює наш колектив, спостерігаються певні порушення Законів України, які не сприяють нашому творчому прогресу, діють супроти злагоди в усій нашій Україні. Звичайно, красномовним є Указ Президента України, в якому сказано: «За визначний особистий внесок у розвиток українського хореографічного мистецтва, відродження фольклорної танцювальної спадщини, багаторічну плідну творчу діяльність нагородити орденом князя Ярослава Мудрого V ступеня Балог Клару Федорівну — балетмейстера-постановника Закарпатського народного хору, народного артиста України…»
Отже, на рівні держави знана в усьому світі творча особистість (Балог К.Ф.) визнана, а на бюрократичному рівні філармонії їй не дають нормально виконувати свої робочі обов’язки, готувати, зокрема, до всеукраїнського конкурсу імені Павла Вірського в квітні в столиці нашої держави. Тимчасово на роботу в балетну групу на чоловічу ставку була взята молода жінка Е.В.Клопотар. Остання проблемами творчого життя не переймалася, бо під час роботи на цілий рік самочинно поїхала для підробітку в невідомий розважальний заклад Китаю. Дирекція на це закрила очі, а на принципову постановку питання балетмейстером-постановником К.Ф.Балог не зважала. А Е.В.Клопотар не виправдала свій перший і тимчасовий термін роботи. Та досі її не звільняють, хоч на постійну основу вона так і не прийнята — К.Ф.Балог такого наказу не візувала. А зарплата пані Е.В.Клопотар іде. За що? Найгірше, що вона не бере участі в роботі, але її місце зайняте, і не можна прийняти когось іншого. Дирекції ж філармонії це байдуже».
Дивно, але гордість Закарпаття, України та і всього світу К.Ф.Балог, яку запрошували залишитися на постійне місце проживання в провідних країнах світу, на Батьківщині можуть принижувати. Але знаходяться й такі. Першою стала на захист Клари Федорівни крайова щотижнева правозахисна газета «Правозахист» (число від 4 квітня 2009 року) в публікації «Ганебне шоу в центрі Європи». В статті підкреслено заслуги видатної артистки, вислови про неї видатних культурних діячів світу, а потім додано, що на засіданні профкому філармонії «некомпетентні в тонкощах хореографії (хореографічного мистецтва) особи в жахливо грубій формі ображали Клару Балог, балетмейстера вищої категорії. Кричали на неї, вживаючи некоректні вислови, лякали, погрожували, розмахували руками. Розперезалися так, що, здавалося, від слів перейдуть до дій, тобто опустяться до рукоприкладства.
Таким чином людську гідність Клари Федорівни було неймовірно принижено. Ніхто з членів профкому не зважав ні на те, що перед ними відома людина, ні на те, що перед ними жінка поважного віку. Такого ганебного засідання ще не було в стінах філармонії. Це можуть підтвердити присутні на ньому художній керівник хору Наталія Петій-Потапчук, диригент-хормейстер Федір Копинець та директор ЗЗНХ Олександр Дорожко…»
А розіграли спектакль за сценарієм, повідомляється в «Правозахисті», розробленим, сфабрикованим та організованим керуючою кадрами Марією Русин, колишнім міліціонером, а нині юристом філармонії Михайлом Мисло, пожежником Віктором Машикою та директором філармонії Іваном Микитою. «А ще, — додає К.Балог, — Ярославом Юрошем.»
На «революційному» (в примітивному значенні слова «революційність») засіданні профкому народна артистка України трималася з гідністю. Хоча відразу зібрання з низьким рівнем культури дуже негативно вплинуло на її здоров’я — здоров’я НОРМАЛЬНОЇ ЛЮДИНИ з європейським освітнім рівнем, високою світовою культурою поведінки та глибоким релігійним вихованням, яка з чоловіком вручала подарунки від Закарпаття в Угорщині Папі Римському Павлу Іоанну ІІ.
…Ішов час, але перед Кларою Федорівною ніхто так і не вибачився. «Питається, — слушно зазначає газета «Правозахист», — про яку культуру можна говорити, коли на таку подію у філармонії, таке шоу не звернуло уваги обласне управління культури? Адже важко повірити, що там ніхто про згаданий інцидент не знав і тому не захистив Клару Федорівну від нападок і принижень».
…Ніби все добре, але суворим і рішучим подзвоном звучить попередня перед наведеною вище (в обласну прокуратуру) заява, яку наводить услід за «Правозахистом» і газета «Вісті тижня-центр»: «Ми артисти танцювальної групи заслуженого академічного Закарпатського народного хору підтверджуємо, що Клопотар Е.В. ніколи не працювала і не працює в концертних програмах, а отримує заробітну плату, як і ми» (20 підписів)».
То навіщо, питається, ламати комедію? Звідки ця схильність до дріб’язкової корупції, що підточує щохвилини нашу державу?
…Зараз на 82-річну народну артистку України колишній кадровик, а тепер архіваріус філармонії М.Русин подала заяву в Ужгородський міськрайонний суд. Вона невдоволена тим, що народна артистка хоче тримати балетну групу на належному рівні, візувати в ній кадрові питання, а ще Марії Русин потрібно 20 тисяч гривень за моральну шкоду, заподіяну своєму авторитету. Хіба ж це авторитет, коли вона і її бюрократи-однодумці з керівництва філармонії знімають усі права з соратниці Майї Плисецької як спеціаліста-хореографа, будучи самі некомпетентними в спеціальних тонкощах культури та мистецтва? Проте вони насіли на старшу людину, яка 65 років у мистецтві, травмують її, забирають останнє здоров’я. А вона ж працювала в опері Мілана зі Степаном Турчаном, а також із головою Національної спілки хореографів, Героєм України Мирославом Вантухом, а раніше у Кремлівському палаці з’їздів перед нею встав сам вождь народів Сталін, а потім і весь зал. Клара Федорівна наразі страшенно збентежена рідним Закарпаттям, якому вона віддала перевагу перед Канадою і Францією, куди її запрошували. Вперше в житті її викликають на суд «рідні» бюрократи. Всім «ліпшим» закарпатцям байдуже. Мовчить обласне керівництво, ніби йдеться не про людину державного значення, а, отже, й не про національну гідність України. То чому ж дивуватися, що абстраговане від нападок бюрократів на артистку зі світовим іменем і обласне управління культури?
Василь ЗУБАЧ, м.Ужгород